Промени в осигуряването през 2019 г.

Бюджет на ДОО.Обществено осигуряване.Осигурителен праг.Осигуряване.Заплата.Работна заплата.Пенсии.Бюджет 2019.Приложение № 1 към чл. 9, т. 1.Приложение № 2.Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г.Икономически дейности и квалификационни групи професии - 2019 г.Минимален осигурителен доход.Минимален осигурителен праг 2019 г.НОИ

Промени в осигуряването през 2019 г.

В ДВ брой 102, от дата 11.12.2018 г. , е обнародван г. В Преходните и заключителните разпоредби са направени промени в Кодекса за социално осигуряване и в Закона за здравето. 

В същия брой е обнародван и Законът за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2019 г.
Кои са по-съществените промени в осигуряването през 2019 г., които предстоят: 
 

• Запазва се размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии" и фонд „Пенсии за лицата по чл. 69" на ДОО на нивото от 2018 г. 
• Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношението между осигурителите и осигурените лица., като те остават съответно 60 към 40 на сто. 
• За 2019 г. не са договорени минимални осигурителни прагове (МОП). Без налагане на административно увеличение на МОП при планирано увеличение на минималната работна заплата с 9,8 на сто, средното увеличение на МОП през 2019 г. е около 4,7 на сто. / през 2018 г. беше около 6,8 на сто /

- (без налагане на административно увеличение и минимална работна заплата за 2019 г. - 560,00 лв.)
  • Увеличава се минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 510 лв. на 560 лв. 
  • Увеличава се минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводителите от 350 лв. на 400 лв. 
  • Увеличава се максималният осигурителен доход за всички осигурени лица от 2600 лв. на 3000 лв. 
  • Определя се размерът на осигурителната вноска за фонд „Трудова злополука и професионална болест" по групи основни икономически дейности за 2019 г. съгласно . 

  • За 2019 г. не се внасят вноски за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите". 
  • Определя се максимален размер на гарантираните вземания по чл. 22, ал. 2 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя за 2019 г. - 1400 лв . / За 2018 г. беше 1 300 лв ./ 
  • Размерът на задължителната здравноосигурителна вноска за 2019 г. се запазва 8 на сто 
В КСО се разширява кръгът на лицата , задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт. Към чл. 4 ал. 3 се прибавят и лицата, които се облагат по реда на чл. 26, ал. 7 от ЗДДФЛ - това са лицата, които са търговци по смисъла на Търговския закон, но не са регистрирани като еднолични търговци.
  • Увеличава се от 3 на 5 работни дни срокът за деклариране на трудовата злополука пред НОИ 
  • Отменя се чл. 4 в ал. 1 т. 9 с цел да се уредят заварените случаи и съответно да прецизират действащите разпоредби за провеждане на обучението на специализантите / 
  • Чл. 4. (1) ) Задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица по този кодекс са: 9.специализантите, които получават възнаграждение по договор за обучение за придобиване на специалност от номенклатурата на специалностите, определена по реда на чл. 181, ал. 1 от Закона за здравето / 

  • Запазва се дневният минимален размер на обезщетението за безработица - 9 лв. , и дневният максимален размер на обезщетението за безработица - 74,29 лв. 
  • Запазва се паричното обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст по чл. 53, ал. 1 и 2 от Кодекса за социално осигуряване - 380 лв . 
  • Запазва се размерът на еднократната помощ по чл. 13г от Кодекса за социално осигуряване при смърт на осигурено лице . - 540 лв. 
  • И през 2019 г. продължава да действа въведената през 2017 г. възможност за майките (осиновителките), които имат право да ползват отпуск при бременност и раждане до навършване на едногодишна выраст на детето, но не го използват, да се върнат на работа и да получават обезщетение от ДОО в размер 50 на сто от полагащото им се обезщетение при бременност и раждане. 
  • Запазва се режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал. 5 от КСО - първите три работни дни се изплащат от осигурителя , а от 4-ия ден на настъпване на неработоспособноспа - от ДОО. 
  • Запазва се периодът, доходът за който се взема предвид при изчисляване размерите на краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност - 18 календарни месеца, и при бременност и раждане и безработица - 24 месеца. 

  • За пенсиите, отпуснати след 31 декември 2018 г., процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула се увеличава от 1,169 на 1,2. 
  • От 1 юли 2019 г. пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г. включително се увеличават с 5,7 на сто. 
  • От 1 юли 2019 г. минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличава от 207,60 на 219,43 лв. (увеличение с 5,7 на сто). 
  • От 1 юли 2019 г. социалната пенсия за старост се увеличава от 125,58 на 132,74 лв. ( увеличение с 5,7 на сто). 
  • От 1 януари 2019 г. се увеличава максималният осигурителен доход от 2600 на 3000 лв. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии до 30 юни 2019 г. остава 910 лв., а от 1 юли 2019 г. става 1200 лв. /от 1 юли на всяка следваща календарна година - в размер на 40 на сто от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година/ 
  • От 1 януари 2019 г. се променя формулата за изчисляване на индивидуалния коефициент, като се дефинира максималната му стойност.

Оценете страницата
Оценка: 0.00 / 5 | Брой оценки: 0